لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ 309ud68

انت غير مسجل بالمنتدى _ برجاء التسجيل لكى تتمكن من المتابعة معنا

لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ 309ud68

انت غير مسجل بالمنتدى _ برجاء التسجيل لكى تتمكن من المتابعة معنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
مواضيع مماثلة

لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟

4 مشترك
    كاتب الموضوعرسالة
    Eman

Eman

ليا كام مشاركة : 1098
    السن : 34
    البلد : مصر

لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Empty
    مُساهمةموضوع: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 07:23

سلام عليكم ورحمـة الله وبـركـاته !!

لمـــاذا حين نختلف نفترق !! وحين نفترق نندم !!

ما نسبــة صحــة هذه المقولــة 100% أم 80% أم 50% أم أقل أم أكثـــرلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Whatلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ What

فإذا كــان الاختلاف.. يؤدي إلــى { القطيعة } أيــن يذهب الودلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Whatلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ What

وإذا كــان الاختلاف يحتــاج سنين حتى تعود المحبــة من جديد فأين الفضيلة

وإذا كــان الاختلاف يؤدي إلى { الهجـــر } فأين تذهب المحبةلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Whatلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ What

وإذا كــان الاختلاف يؤدي إلى { الأحقــاد } فأين تذهب المصداقية لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Whatلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ What

الاختلافات لا بد منها وهي جزء لا يتجزأ في هذه الحياة.. فهي سنه من سنن الحياة

لأن سببها هو الإنسان

ولا ننسى أن الإنسان معرض للخطأ . والخطأ هو الذي يسبب هذه الاختلافات

وبالتالي فإنها من الطبيعة الإنسانية. اختلافنا مع إخواننا وأصدقاؤنا بل كل من نعرف

أحدهم يسمي صديق عمره ( بصديـق الندامـة أو أخ الندامة) أهذا كلام يعقللماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Whatلماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ What

فيقول : (
    عندمــا تقاتل بالأفعـال لتثبت لصديقك أو لأخيك أنك

تحبـه بأمانة وتقدم له الدلائل عشرين عاماً،لكنــه يترك كل هذه الأعوام

ليسمع في يوم رأيـــاً مشككاً من الخـــارج يعتبره الفاصل

فيكن من حقك أن تنزع الورقة التي سجلت بها اسمه في حيــاتك وترميهــا في سلة المهملات
    )

لِمَ نســرع أحيــانــا في التخلـّـص من أصدقــاء وإخوان فعلوا الكثير من أجلنـــا

وارتكبوا خطأ صغير أنـهينـــا فيــه كل شيء!!

وتكــون كل الذكريـــات مجــرد ورقـــة وترمى في سلة مهملات……!!!

برأيكم لمــاذا ..........!!!!
    nesma yousef

nesma yousef

انثى
    ليا كام مشاركة : 554

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 07:30

موضوع حلو اوى يا ايمى بس انا كمان نفسى اعرف اجابته
    Eman

Eman

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 07:44

مستنيه ردودكم لانى انا عمله الموضوع دا للنقاش يا نسومه هههههههههههههه انا زيك ؟ ميرسى لردك برضه
    noor

noor

انثى
    ليا كام مشاركة : 1436
    السن : 35
    المطرب المفضل : عبد الحليم حافظ

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 08:04

موضوع رائع يا ايمى

بس عايزه اقول ان انا وياسر بنختلف كتير جدا بس ديما نقعد مع بعض ونتناقش مع بعض وحد فينا يقنع التانى بوجهة نظره وكتير اوى اقتنعنا وكتير اوى ماقتنعناش واحترمنا وجهة نظر بعض وخلاص

ف بجد مقولة لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم ؟

اجابتى على السؤال ده ممكن اقول مش بيبقى فى حب كفايا جوه القلوب او تضحيه او تفاهم ولو الحاجات دى كلها مش موجوده يبقى سهل اوى الاختلاف ينتهى بالفراق

و على فكره انا بتكلم على الحب وعلى الصداقه
    nesma yousef

nesma yousef

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 08:19

كنت فاكرة زيك كدة يا نور بس مش عارفة نظرتى للموضوع ده مبقاش بيها ملامح مبقتش فاهمة حاجة خالص
    noor

noor

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 08:29

لو عايزه تفهمى يا نسمه

بالبلدى كده .. فصصى كلمه كلمه فى الموضوع وانتى تفهمى بس ركزى كويس

نسمه حببتى ..

ازاى اتنين بيحبوا بعض او فى صداقه بنهم وعاشوا احلام كبيره وجميله ويفترقوا عشان اختلاف حتى لو اكتر من اختلاف صدقينى يبقى اكيد فى حاجه غلط

عشان ترتاحى لازم تفهمى
    nesma yousef

nesma yousef

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 08:44

يا نور انا فاهمة الى انتى بتقولى عليه ده وكنت مقتنعة بيه جدا بس لما قلته للى حوليه ويهمونى قالو لا ان الاختلافتات الى ما بينا ان مكانتش حتفرقتنا دلوقتى حتفرقنا قدام يعنى حكم بالاعدام فورى او مؤجل
    يبقى بالزمة افهم ايه او يمكن مش انا الى لازم افهم يمكن الى حوليا هما الى لازم يفهمو!!!!!!!!!!!!!!!!
    YASSER
    Admin
    YASSER

ذكر
    ليا كام مشاركة : 1170
    السن : 36
    المطرب المفضل : تامر حسنى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 08:48

اولا موضوع استاذ يا ايمان وبجد بحيكى وهثبتلك الموضوع .

ثانيا بقى يا نسمة انا زى اخوكى ويمكن اكون عارف انتى بتتكلمى عن ايه بظبط بس اللى عايز اقولهولك حاجة .. اصعب احساس فى الدنيا لما تبقى بتحبى حد حب وتلاقى الحد ده مختلف معاكى فى تفكيرك ده احساس غبى بجد مش لاقى غير كلمة غبى لانه بيحسسك احساسين فى نفس الوقت الاول انك بتحبى حد ومش حاسه انه فهمك .. التانى انك بتبقى نفسك تتنزلى عن سبب الاختلاف ومش قادرة ... والله العظيم عارف الاحساس ده ومجربة وبجد متعب وصعب اوى .. وهقول الحل من وجهه نظرى بس صدقينى و صدقونى كلكم ان الحل ده الوحيد على تجربة ..الحل هقسمة على كذا مرحلة

اولها و اهمها : الاتنين اللى حبيبوا بعض يعدوا مع بعض لوحدهم فى مكان عام طبعاً .. يتكلموا فـ ايه بقى .... تفكيرهم دماغهم عاملة ازاى طب بتحبى ايه لما تصحى من النوم طب بتحب بعد ما تاكل كل حاجة كل حاجة واول ما حد فيهم يلاقى حاجة فى التانى عكس تفكيرة يوقفة ويقولة انا مش بحب كدة ( منتهى الدعل والرقة ) مش أفش .. تمام ويحولوا يوصلوا لحل وسط فى مشكلة تكاد تون هايفه .. وهكذا واللى يقدر يتنازل يتنازل واللى يقدر يقنع يقنع .. كل ده فى كلام عام مش فى مواضيع معينة او صعبة او تخلى يحصل فراق ( مع اختلافى ان فى سبب للفراق غير النصيب والخيانة ) .. يعنى نقدر نعتبر القعده دى تجربة او بروفا للمشاكل الكبيرة اللى هيتجى ولازم تيجى مع مرور الايام وكل فترة لحد اخر يوم فى عمرنا لازم هتيجى .. ولما تيجى كل واحد هيلاقى نفسة متعود يتنازل ويقنع ويختلف ويحترم رأى التانى .

تانى حاجة بقى : تحمل الوجع لازم لازم لازم لازم لازم حد فيكم هيتوجع ولازم هما الاتنين هيجلكم احساس بلوجع بس بحدود طبعاً .. فـ لازم التحمل يبقى موجود وميخليش حد فى الاتنين يتهور ويبعد واللى بيعمل كدة اوحتى بيوافق حتى على كدة بيبقى ميستهلش الحب ( انا اسف لو جرحت فى حد من غير ما اقصد ) .. انا اسف لو طولت بس الموضوع شدنى اوى

شكراً اووووووووووووووووووى يا ايمان
    https://noor-yasser.yoo7.com
    nesma yousef

nesma yousef

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 08:56

طب والى موافق على الفكرة ديه يا ياسر وبيحاول يغير الفراق او البعد بس الطرف التانى شايف ان الفراق هو الحل الوحيد يبقى ايه الحل
    مرسى بجد يا ياسر على نصيحتك وبجد انا اكيد مش زعلانة من الكلام الى انت قلته لانى فهماه كويس اوى
    YASSER
    Admin
    YASSER

ذكر
    ليا كام مشاركة : 1170
    السن : 36
    المطرب المفضل : تامر حسنى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 09:00

مش هقولك مفيش حل بس هقولك اللى انا قولتة فوق وهعملة عليه كوبى

لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ 11tv68n

فـ لازم التحمل يبقى موجود وميخليش حد فى الاتنين يتهور ويبعد واللى بيعمل كدة اوحتى بيوافق على كدة بيبقى ميستهلش الحب

عدل سابقا من قبل YASSER في الأربعاء 24 يونيو 2009, 09:02 عدل 1 مرات
    https://noor-yasser.yoo7.com
    noor

noor

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالأربعاء 24 يونيو 2009, 09:02

الله عليك ياياسر والله انت جبت من الاخر

ربنا يحميك
    Eman

Eman

مُساهمةموضوع: رد: لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟   لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟ Icon_minitimeالإثنين 20 يوليو 2009, 08:20

فـ لازم التحمل يبقى موجود وميخليش حد فى الاتنين يتهور ويبعد واللى بيعمل كدة اوحتى بيوافق على كدة بيبقى ميستهلش الحب

بجد يا ياسر باشا انا بحييييييييك على الجمله دى و يا نسمه لازم تتحملى دا انتى حتى بنت و المفروض ان البنات بتتحمل بس بحدود فعلا
    و بشكرك انتى و نور و ياسر على مشاركتكم اوى اوى اوى

بس على فكرة يا جماعه انا و الله رغم انى بحب اوى اتناقش سواء صاحبه صاحب او غيره من الناس قريب او غريب و بقول وجهه نظرى و بنختلف و بيكون دورى اما اقنع اللى قدامى او لاء و باقسم بالله انى دايما بقول رأى و محدش يقتنع بيه فى الاول و بعد كده بلاقيهم جايين لحد عندى و يقولولى انتى كان عندك حق بس بعد ما يجربوا ...و حصلت معايا و فى ناس اختلفوا معايا و اتفرقنا و مع اصحابى بس عمرى ما ندمت

بس انا حبيت اجيب الموضوع لان فعلا من اول نقاش او اختلاف بين طرفين ايا كان الطرفين يتخانقوا و هوباااااا فركش و يقول للتانى انا مش عاوز اعرفك او انى مش هكمل معاك و فى الاخر يندموا و بيحصل كتير جدااااااااااااا و دى حاجه تفرس و فى نفس الوقت تزعل

و بشكركم للمرة التانيه
    :)

لماذا حين نختلف نفترق و لماذا حين نفترق نندم؟
    صفحة 1 من اصل 1
     مواضيع مماثلة
    -